Friday, 14 July 2017

IKAN BAKAR 5 MINIT SEDAP 5 HARI

Assalamualaikum(wbt)

sejak menjadi isteri ni,aku perasan ade satu masalah yang aku akan hadap tiap hari.Masalah yang sama since aku menjadi isteri dua tahun lepas.Aku rasa every wife pun akan hadap masalah ni especially yang dah ada anak.Eh yeke?ke aku jer..

korang tau tak ape masalah dia?tak serius pun tapi aku boleh stress pikirkan benda ni..iaitu masakan..ye masakan,lauk pauk untuk makan tak kisah lunch dinner atau breakfast sekalipun yer adik-adik.Bagi wife yang memang jenis memasak macam aku ni memang mati kutu nak pikir.

"Abang,hari ni nak makan apa"? tanyaku
"ape-ape je abang tak kisah" jawab dia pulak

dan begitulah sehingga dua tahun kami kawen,hahaha.Memang membantu sangat.Kadang-kadang pulak.

"Harini nak masak apa ek?sup?semalam dah sup.Tomyam?eh asyik tomyam jer.Ayam goreng pastu sayur pun goreng,alah simple sangat pulak" bermonolog sendirian hampir tiap hari.

so being a wife mustilah kretip,inovatip.Kadang asyik makan berminyak,bersantan pun tak bagus juga maka isteri pun boleh pitam pikirkan menu untuk makan.

maka selalulah ade resepi campak-campak yang kadang menjadi dan kadang tidak.Biasanya menjadi(ehemmmm puji sikit)

ikan bakar campak-campak

3 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
separuh bawang holand
halia sedikit
serai dua batang
cili kering beberapa tangkai(haritu kita terlebih kuah)
garam/gula
perasa/pasti sedap
minyak


cara

blendkan bawang,halia,cili kering dan jugak halia serta serai tu.jangan lupa masukkan garam gula dan sedikit pasti sedap,terasa sedapnya!






susun ikan cantik-cantik,aku guna aluminium foil,untuk balut ikan tu kalau takda tak jadi masalah,ikan tu tak kan hidup balik.


curah bahan blend atas ikan,akhir sekali aku letak sayur sikit kat atas


aku bakar dalam oven dengan suhu 150 selama 40 min,tapi kalau bakar dengan api dari arang lagi rare rasa dia.


No comments:

Post a Comment